Afacerea cănilor personalizate mă intrigă de cel puțin un an din 4 motive atractive:

  1. cănile sunt un produs simplu
  2. poți cumpăra sau închiria designe-uri foarte simplu
  3. poți porni afacerea pentru mai puțin de €1000
  4. limita stă doar în imaginația marketerului și creativitatea designer-ului

Resursele necesare pentru o afacere cu căni personalizate:

  • Cană de sublimare – o cană albă costă în jur de 5 lei TVA inclus, dar există zeci de modele în funcție de volum, culori, model toartă, termosensibilă (care schimbă culoarea la căldură)
  • Cutii pentru căni – e cutia în care vei expedia cana. Cea mai banală, albă, nepersonalizată, costă în jur de 1 leu bucata. Dacă vrei să o personalizezi te costă de la 1 leu în sus și o firmă cu care am vorbit, cere o comandă minimă de 4000 de bucăți.
  • Bandă adezivă termorezistentă – costă vreo 14 lei bucata. Ai nevoie de ea pentru că nu poți folosi în presa termică bandă adezivă clasică. Are scopul de a ține lipită hârtia de sublimare cât timp cana stă în presă.
  • Hârtie sublimare – un top de 100 coli A4 costă în jur de 50-60 lei. Pe ea se imprimă modelul propriu-zis care se lipește pe cana. Dacă ești econom, o coală se poate folosi la printul a 3 căni, deci 100 coli ar ajunge la 300 de căni.
  • Imprimantă sublimare – folosită la printul design-urilor ce se vor lipi pe căni. Costă în jur de 750 RON + TVA
  • Presa termică pentru căni – încălzește cana la 400 de grade Celsius și permite ca vaporii de cerneală de pe hârtie să se impregneze în ceramica cănii. Costă în jur de 850 RON + TVA. Vine cu ”ceva” cerneală, dar și asta trebuie discutat.
  • Cerneală sublimare – e nevoie de 4/6 culori diferite care trebuiesc cumpărate. Prețul e per 100ml și costă de la 23 RON la 59 RON.

Cam astea sunt resursele ce țin de cana propriu-zisă.

Cât timp durează să printezi o cană personalizată?

Depinde evident de modelul cănii, de modul tău de lucru, de modelul afacerii, nivelul de automatizare etc. – dacă trebuie să cheltuiești timp în Photoshop ca să pregătești fiecare design, evident că o să fie mai greu. Pentru a imprima cana nu durează decât câteva minute în funcție de presă/imprimantă/cană.

Dar, dacă nu stabilești clar ce fel de imagini/design-uri trebuie să îți trimită clientul și nu stabilești algoritmi de validare la nivel de site, poți pierde și mai mult timp în back & forth pe mail.

Există site-uri care îți permit să vizualizezi modelul design-ului într-un format 3D, direct pe cană, înainte să pui comanda. Cu siguranță asta ajută enorm, dar și presupune niște costuri mai mari de programare – iar dacă vrei să rămâi sub €1000, e o provocare.

Și așa ajungem la una dintre cele mai importante resurse: site-ul.

Site-ul afacerii tale de căni personalizate

Varianta la care m-am gândit eu presupune costuri sub €100, folosind Prestashop, celebra platformă gratuită de eCommerce, un domeniu de site care costă de la 50 lei (domenii non-RO) și 240 lei, domeniu .RO. Un hosting pentru a ține toate astea poți găsi chiar și pentru 50 RON / 6 luni.

Dacă nu cunoști nimic ce ține de instalarea site-ului (intuitivă de altfel – poți chiar cere ajutorul celor de la hosting), atunci trebuie să scoți ceva bani din buzunar pentru un programator, dar n-o să intru în acest detaliu.

Logo-ul și imaginea companiei

Dacă ai ales domeniul, trebuie să îți faci și logo. Aici ieși ieftin din nou – poți cumpăra de pe Fiverr.com un logo unic sub 50 de lei, în funcție de necesitățile tale (recomand să cumperi varianta vectorială a logo-ului) – mai ales dacă vrei să îți faci o cutie personalizată sau ulterior afișe/bannere etc.

Câți bani poți câștiga dintr-o afacere cu căni personalizate?

Ok. Așteptai asta. Recunosc că și eu am pornit de la cât poți câștiga, înainte să studiez resursele necesare și cât timp trebuie să bagi în afacere.

Prețurile încep de la 18 lei online, pentru personalizarea unei căni albe (cea mai banală) până la 30 RON+ în funcție de nșpe factori.

Hai să alegem un preț comercial: 29 RON / cană.

Cât te costă să produci o cană personalizată?

O să fac niște estimări, conform datelor pe care le avem în articol. Ar veni așa: 5 lei cana + 1 leu cutia + aprox. 1 leu tot ce ține de imprimare (hârtie, culori, bandă).

Asta înseamnă că pentru a produce o cană personalizată, costul de producție este 7 RON.

💰 29 RON – 7 RON cost producție = 22 RON profit brut.

💰 22 RON profit brut – 32% Taxe (pentru un PFA) = 14.96 RON profit net

💰 Deci câștigi vreo 15 ron pe cană, dacă o vinzi cu 29 RON.

Treaba se complică când vine vorba de MARKETING

Varianta Gratuită e Social Media Marketing cu o pagină de Facebook și Instagram pe care să postezi modelele de căni, pagini în care investești ore zilnic și în care organizezi concursuri constant ca să atragi fani și cumpărători.

Dacă e să plătești reclame, atunci vorbim de cost de achiziție per client, care mi-e imposibil să îl calculez – nu am nici date, nici experiență în domeniu.

Totuși să presupunem că ajungi să vinzi 100 de căni pe lună, în primele 3 luni. Un target mediocru, zic eu.

Asta înseamnă că vinzi cu o medie de 3 căni/zi adică ai un profit net de 3 x 15 RON/zi, adică câștigi 45 RON/zi.

Într-o lună, ajungi la 1350 RON și îți amortizezi investiția în 4-5 luni, dacă te menții tot așa.

Dacă stabilești buget de advertising și te decizi să reinvestești vreo 20% din profituri ca să atragi noi clienți, și evident, investești continuu în site și designe-uri, cred că e posibil să ajungi la 10 căni pe zi, 300 de căni pe lună, adică să ajungi pe la €1000/lună, profit net (din care reinvesteși în site/marketing/designe-uri).

Varianta la care m-am gândit eu pentru a obține modele de print-uri pentru serii de căni (nu doar căni personalizate pentru client), este aceea de licențiere modele de la designeri. Fac contracte cu diverși artiști grafici și le dau 5% din fiecare vânzare generată de design-ul lor. Astfel, nu trebuie nici să plătesc salarii la designeri, nici să cumpăr modele de design-uri care ”nu trec” (deși poți testa un design foarte ușor – întrebând audiența, văzând cum reacționează la unele modele).

Practic, un designer primește 5% din 29 RON, adică 1.45 RON. Poate că te gândești, cine ar fi de acord cu așa ceva – să lucreze la un design de cană ore sau zile și să primească doar atât.

Aici vorbim de venituri pasive. Dacă un model de cană se vinde în 1000 de exemplare într-un an, designerul încasează 1450 RON fără să mai facă nimic. A muncit o dată și apoi încasează bani pe pilot automat.

Dar dacă are 5 modele care se vând la fel de bine? Dar 10? Evident, totul ține de cât de bun e designer-ul, de cât de bun e marketing-ul și altele.

Afacerea de printing căni e una simplă ca și model, iar investiția inițială nu e mare. Totuși, ca să o faci cu adevărat profitabilă și să câștigi €1000 – €2000 pe lună, trebuie destul de multă muncă.

💰 Pentru €1000/lună, trebuie să vinzi 300 de căni/lună, deci 10 căni/zi.

💰 Pentru €2000/lună, trebuie să vinzi 600 de căni/lună, deci 20 căni/zi.

Dacă e să cheltuiești doar 15 minute ca să procesezi o comandă, de la primirea comenzii, pregătire design, imprimare, facturare, ai nevoie de 2.5 ore pe zi pentru doar 10 comenzi/zi și €1000/lună.

Poate părea atractiv – însă am mari semne de întrebare legat de cele 15 minute. În fine, sunt sigur că marea majoritate a oamenilor ”s-ar căsători” cu această idee de afacere chiar și dacă ar lucra 8-10 ore pe zi pentru €1000, ținând cont de riscuri, muncă în producție, gestiune – și vezi că nu am socotit weekend-urile – un defect sau o calitate profesională la mine, pentru că eu nu am weekend-uri.

Ah… era să uit. Dacă nu ai un contabil, te mai costă și el vreo 99 RON/lună (atât plătesc eu), atâta timp cât nu ai angajați.

Anyways, toate datele din acest articol au caracter informativ și sunt estimările mele – poate tu ai o părere diferită și chiar experiență în domeniu (caz în care te invit să lași un comentariu mai jos).

LATER EDIT

Sorin mi-a atras atenția într-un comentariu că am uitat să scriu despre subiectul transport/livrarea cănilor la clienți. Într-adevăr, transportul e factorul care ridică considerabil prețul produsului.

Folosind tool-ul de estimare cost transport Fan Courier, costul pentru orașele în aria de acoperire (fără adaos de km) mi-a ieșit în jur de 28 RON (TVA inclus). Asta înseamnă că aproape că se dublează prețul pentru client, ajungând la 57 RON – foarte mult pentru o cană, chit că e personalizată.

Am discutat cu Fan Courier și le-am cerut să îmi facă o ofertă de preț pentru livrarea a minim 100 de colete pe lună, prin contract, inclusiv cont colector (virarea banilor în cont în 24h de la încasarea banilor).

Oferta pe care mi-au făcut-o este 11.6 RON + TVA (20%), deci am ajunge la 13.92 RON cu TVA inclus per cană livrată.

Astfel, m-am gândit la varianta în care Transportul ar fi Gratuit pentru client. Asta înseamnă să înregistrezi transportul ca o cheltuială și să ajungi la 7 RON (producție cană) + 14 RON (transport) = 21 RON.

Profitul brut ar deveni 8 RON și net-ul ar fi 5.44 RON. Nu e deloc atractiv, știu. În fine, nu e capăt de lume, în sensul că poți jongla la prețul cănii dacă te încumeți să oferi transport gratuit pentru cană. Cred că o cană personalizată cu transport inclus la 35 RON e încă atractivă! În plus, se pot creea oferte de genul Miss-Mister sau 1+1/2 etc., ca să se crească valoarea medie a comenzii și astfel câștigi mai mult.

Opinie de final #2 legat de afacerile cu căni personalizate

La urma urmei e vorba de marketing și o poveste bună spusă clienților – piașa e inundată de servicii de printing căni și căni personalizate – sunt sute de firme în România care fac asta. Nu vrei să te bați cu ele așa că trebuie să fii creativ și să lucrezi la concept – să mergi nișat – să identifici un segment al populației, care poate are o pasiune comună și să faci căni specifice acelei piețe, nu să faci un site geralist cu ”Căni Steaua București, Căni pentru îndrăgostiți, Căni cu poza bebelui etc.”. Cred că merită încercat, dar identificând un segment de piață suficient de mare și neexploatat ca nișă – ar fi o șansă astfel.

Dacă ți-a plăcut articolul, dă-i un share :)

➡ iar apoi vezi că ai un 🎁 aici