Prima oară când am deschis Google Analytics mi-am prins urechile, la propriu. Știam că e o platformă unde pot să-mi ”număr” vizitatorii de pe site și cam atât. După ce am reușit să-l activez, intram o dată pe lună ca să văd cum m-am descurcat în ultimele 30 de zile.

Mai târziu, când am început să învăț despre termeni ca și conversii, termeni de căutare, bounce rate, am început să urmăresc tutoriale pe Youtube cu diverse tactici de a urmări toate aceste aspecte, care cântăreau mult mai mult decât credeam eu la acel moment.

Partea cea mai faină era atunci când 2-3 ”experți” în Analytics se dădeau cu părerea și se contraziceau reciproc, asta dacă reușeam să înțeleg engleza greoaie cu accent indian (LOL).

Acum câteva luni, după ce am descoperit eBook-ul lui Ciprian despre cum poți să îți crești afacerea folosind Instagram, am văzut că are și un eBook despre Analytics. Am știut imediat că trebuie să-l citesc pentru că voiam cumva să trec la nivelul următor.

eBook-ul despre Analytics se adresează celor care vor să învețe cum să-și măsoare și să-și optimizeze rezultatele site-ului, deci proprietarilor de site-uri, dar și celor care sunt în postura de a gestiona partea de marketing pentru clienți, chiar dacă sunt luați practic de la zero în ceea ce privește Analytics.

Înainte de a te apuca de citit eBook-ul, părerea mea e că trebuie să știi că NU poți doar să-l citești. Adică nu e ca o lectură și cu ce rămâi, rămâi, după câteva ore pline (și bine cofenizate).

Ca începător în Analytics, trebuie să iei frumos laptop-ul și să te loghezi în contul tău de Analytics, pentru a parcurge pas cu pas cee ce vei învăța, cu toate că sunt multe ilustrații în eBook. Ahh… vei avea nevoie și de o agendă pentru a nota ideile care îți vin, pentru că o să îți vină.

Am descoperit, cu stupoare,  că am făcut multe greșeli referitor la felul în care mă raportam la Google Analytics și la felul cum îl foloseam. G.A. e o unealtă extrem de complexă, care odată configurată și citită corect, te poate ajuta să vezi stadiul în care se află afacerea ta și chiar găurile pe care le are.

eBook-ul este structurat în 5 capitole mari: Introducere, Analiza audienței, Achiziția de trafic, Comportamentul utilizatorilor, Conversii.

Citind introducerea, chiar la faza de instalare a G. Analytics, am învățat cel puțin despre un aspect crucial care îmi afecta statisticile – faptul că aveam câteva zeci de editori la unul dintre proiectele mele, iar mult trafic era generat de aceștia, deci nu de vizitatori reali, interesați de conținut. Astfel, am învățat cum să-i exclud.

Apoi, în capitolul despre Analiza audienței, e chiar fascinant faptul că poți să identifici profilul clientului ideal, dacă știi cum să citești rapoartele. Vrei să știi de unde sunt vizitatorii, ce vârste au, ce sex au, ce comportament au, ce interese au, ce tehnologii folosesc, pe ce pagini intră, pe ce pagini ies și de ce. O mulțime de aspecte, explicate detaliat în eBook.

Mai departe, vei învăța de unde au venit vizitatorii și, dacă au venit de pe Google, ce anume au căutat ca să ajungă la tine. Partea de URL tracking este una dintre cele mai importante aspecte – cel puțin pentru mine. Am învățat târziu, dar e adevărat că dacă nu știi să folosești corect URL tracking, nu știi să faci marketing! E fascinant să ajungi să realizezi ce cuvânt cheie îți generează cele mai multe conversii pe site – fără să ai cine știe ce date pe care să le prelucrezi manual, ci doar din câteva click-uri.

De asemenea, dacă ai campanii Adwords, vei învăța cum să urmărești performanța cuvintelor cheie direct din Analytics, făcând comparații foarte ușor cu toate celelalte surse de trafic și campanii pe care le ai.

Vei primi și multe tips & tricks punctuale și cifre pe care trebuie să le ai în vedere atunci când îți vei optimiza site-ul, cifre pe care vrei să le respecți astfel încât să fii sigur că vizitatorii tăi au o experiență optimă.

Sunt foarte multe lucruri de spus și multe pe care le mai am de descoperit. Google Analytics este în continuă schimbare și acest eBook este un bun punct de plecare pentru cei care vor fie să înceapă de la zero, cât și pentru cei care vor să își completeze golurile legate de Analytics.

Mi-a luat mult ca să citesc eBook-ul pentru că nu doar l-am citit, ci am făcut exact ceea ce am scris mai sus: am stat cu două taburi deschise în Chrome, unul cu eBook-ul și celălalt cu Analytics. Altfel nu ai cum să înveți pentru că totul e practic aici.

Așadar, dacă te-ai decis să înveți cum se folosește corect Google Analytics, și implicit, te-ai săturat de ”colecționat” informații din ”n” surse, te invit să descoperi eBook-ul lui Ciprian.

Dacă ți-a plăcut articolul, dă-i un share :)

➡ iar apoi vezi că ai un 🎁 aici