Inainte de a incepe articolul propriuzis pe tema “efectele Cola”, tin sa precizez ca toate sucurile acidulate, carbogazificate sau cum mai vreti voi (plus multe din cele “naturale”), sunt niste mizerii si scopul meu nu este acela de a pune intr-o lumina proasta un brand ci intreaga industrie care sponsorizeaza din umbra mafia farmaceutica prin crearea de prospecti pentru aceasta.

Am fost crescuti in spiritul social al bautului de “sucuri acidulate” si fac parte din prima generatie de bautori, acea generatie care a inceput consumul de la o varsta frageda, imediat dupa Revolutie cand s-au deschis pietele si romanii puteau cumpara la discretie tot felul de noi produse la care nu aveau acces inainte.

Privesc cu groaza la imaginea ce mi se formeaza in minte atunci cand ma gandesc la consumatorii de diferite produse alimentare nocive.

Oricat de absurd sau de abstract iti suna, oricat de naiv sau dus cu pluta m-ai putea considera, inteleg tot mai bine mitul “Matrix” in care noi suntem bateriile care alimenteaza cu pretul propriei sanatati fizice si mentale, o intreaga retea de miliardari care sunt capabili sa converteasca aceasta sanatate direct in bani prin vanzarea de produse nocive destinate consumului majoritatii.

Trebuie sa recunosc ca la partea de marketing aceste companii sunt geniale. Se folosesc de legile asocierii subconstiente si fac legaturi cu elemente ca: Mos Craciun si sarbatori, fotbalisti si vedete indragite. Apeleaza la emotiile noastre pentru a ne face sa cumparam.

Fac asocieri cu alte alimente ca si chips-urile si fac promotii ca sa creasca numarul de vanzari pentru ambele companii implicate.

Am vazut chiar si promotia asta: 2 sticle de cola + un pachet de spagheti gratuit. Sunt buni sau ce? (aici sper ca ai simtit ironia).

Cand e cald bei ca sa te racoresti, cand e frig probabil ca e Craciun si bei de dragul Mosului. In alte circumstante, bei pentru ca ai fost nevoit sa cumperi 2 sticle de 2 litri doar pentru ca iti era pofta pe chipsuri si credeai ca faci o afacere buna mai ales ca pretul era mai mic si in plus primeai bonus o punga mare de cartofi arsi in ulei.

Ce fac cei din Marketing stiu foarte bine ce fac. Cauta continuu sa asocieze produsul, rand pe rand, cu tot ce percepem noi ca fiind placut, distractiv si chiar sanatos. Din punct de vedere al tehnicilor de marketing ii respect pentru creativitate si in acelasi timp ii dispretuiesc pentru perversiune.

Spre exemplu uite ce scriu cei de la Coca Cola intr-un articol:

cola otrava marketing

In cazul de mai sus se face o asociere indirecta intre subiectul “Lose weight” adica “Cum sa slabesti” si consumul redus calorii care evident reduce ingrasarea.

In graficul de mai jos se poate observa cum cautarile termenului “Lose weight” a luat amploare intre 2004 si 2013.

lose weight graphic google searches

E limpede faptul ca exista un interes pentru a exploata acest subiect in favoarea companiei, pentru a creste vanzarile si pentru a epura imaginea negativa provenita din contrareclama facuta de tot mai multele surse de informare online, pe masura ce internetul devine tot mai popular si usor de utilizat.

Foarte frumos au scos problema in fata: oamenii au probleme cu arderea caloriilor pentru ca sunt sedentari. Solutia lor e ca creeaza bauturi cu cat mai putin zahar, astfel scazand caloriile. In mintea oamenilor se declanseaza un trigger care le spune practic ca “Cola” este aliatul meu in lupta cu grasimea si ca pot sa il beau linistit. O minte saraca poate ajunge prin efectul telefonului fara fir cu propriile ganduri si amintiri, la conceptul ca “bei Cola cu low sugar si slabesti” si cred ca asta ar fi o postura ideala pentru vanzari.

Cu toate astea e super OK ca macar nu te ingrasi. Nu?! Pai NU! Nu e ok!

Oamenii vor consuma mai mult pentru ca din nou fac o afacere buna, cel putin nu se mai ingrasa din cauza bauturii pe care o consuma. Poate ca astfel vor renunta si la celelalte bauturi care inca nu au trecut la standardul “low sugar” si Cola impusca 2 iepuri dintr-o lovitura. Oamenii va percepe Cola ca pe un bun prieten caruia ii pasa de ei.

Good move marketing guys! Din nou felicitari pentru marketingul impecabil si sper ca constiinta voastra nu e chiar asa de incarcata precum simt ca ar fi fost a mea, daca eram in locul voastra.

Ce mai fac baietii? Sponsorizeaza actiuni de sport!

O alta miscare foarte buna doar ca ghici ce? Oamenii prefera sa se uite la sport, nu sa practice! Ei de fapt sponsorizeaza echipe de fotbal, baschet etc., sunt difuzate la TV, Cola isi face branding, isi consolideaza imaginea de atleti si buni prieteni care sustin sportul si sanatatea, si nu in ultimul rand isi fac publicitate crescand numarul de clienti, vanzand mai mult.

Singura postura in care i-as vedea facand realmente ceva in legatura cu sportul e sa sponsorizeze din umbra construirea de sali de sport care sa fie folosite de oameni care  sa nu stie de sursa de finantare. Astfel ar fi bunul samaritean si noi cu siguranta nu am afla ce suflet bun are cel din pozitia de conducere a companiei.

Daca Cola construieste o sala de sport pe care scrie mare “Made by Cola for you to be healthy”, poate ar obtine si un numar mai mare de vanzari doar din faptul ca oamenii vor simti sa ofere inapoi ceva din “binele” facut si in semn de recunostinta ar cumpara o sticla de cola (poate chiar de la automatul plasat in sala de sport) pe care sa o beie in semn de recunostinta. Suna exagerat? Mai gandeste-te o data.

Cum tin sub control vocile care condamna?

La inceputul anului, Cola a lansat un video (probabil sub presiuni legale ori organizatii care lupta impotriva obezitatii) si au lansat urmatorul video in care incearca cumva sa se “omogenizeze” sau sa se mascheze in spatele alimentelor de zi cu zi care ar putea duce la obezitate.

Urmareste video-ul acum pentru ca urmeaza altul dupa pe care va trebui deasemenea sa il urmaresti:

E evident faptul ca au fost fortati sub o forma sau alta sa faca un astfel de comunicat public si sunt la fel de sigur ca a fost facut public doar ca ceva organizatie sau grup de oameni sa taca din gura sau sa amuteasca temporar pentru a se tine sub control masele care comenteaza pe tema obezitatii.

Cu alte cuvinte, cuiva i s-a infipt o chiftea in gura ori pentru a i se potoli foamea or pentru a nu mai putea vorbi.

Reactia oamenilor este interesanta. De la inceputul anului (14.01.2013) de cand a fost lansat, au strans doar 770k de vizualizari si comic e faptul ca numarul de dislikes este exact 50%+1. Nemultumirile acestea din partea populatiei spune ceva si hai sa vedem ce ar putea spune.

reactia oamenilor la videoul coming together coca cola

Numarul de likes si dislikes de la video-ul Coming Together a Coca Cola

La doar 2 zile dupa lansarea video-ului oficial apare o varianta facuta de un tip care devine mega populara. Se intituleaza “The Honest Coca-Cola Obesity Commercial”.

Treburile stau altfel aici. 2.5M de vizualizari si raportul Likes / Dislikes este mult mai mare. Cred ca asta inseamna ceva. Foarte multi oameni sunt de acord cu mesajul transmis si chiar condamna Cola. Oamenii incep sa se trezeasca ince, incet si Cola incearca sa recupereze teren. Sunt sigur ca exista implicatii politice pentru a tine Cola si toate produsele detinute de acestia in topul vanzarilor. Pierderea terenului inseamna intrari mai mici de bani, adica taxe mai putine si asta inseamna probleme pentru Guvernul SUA mai ales in declinul financiar in care se situeaza.

the honest coca cola obesity commercial youtube video

Statisticile video-ului The Honest Coca-Cola Obesity Commercial de pe Youtube

Au facut si un site numit Coming Together care vorbeste despre programele destinate oamenilor pentru a fi mai sanatosi si pentru a reduce problema obezitatii in care vorbesc despre tematici ca “Fruits and veggies Fest”. Din nou, o minte saraca ar considera asta dragut si “ce baieti buni sunt cei de la Cola”.

Ei folosesc de fapt aceeasi strategie pe care producatorii de margarina (un alt produs sintetic si toxic) au folosit-o atunci cand au inceput sa bage vitamine in compozitie pentru a implementa imaginea ascunsa de “e sanatos sa mananci margarina”. Nu au facut altceva decat sa sintetizeze chimic diferite vitamine si sa le bage in margarina.

Probabil ca vor aparea in timp si tigari cu risc redus de cancer ce vor fii considerate sanatoase, tigari cu vitamine care te protejeaza impotriva TBC-ului, tigari cu filtrul imbibat in calciu care ce ajuta la dinti si gingii.

Deschide-ti ochii!

Ce se intampla in corpul tau dupa ce bei Cola sau alte produse similare?

  1. Dupa 10 minute: echivalentul a 10 lingurite de zahar (continutul unui pahar de Cola) iti ataca organismul si singurul motiv pentru a nu vomita este acidul fosforic continut de suc.
  2. Dupa 20 de minute: Pancreasul e fortat sa elibereze o cantitate mare de insulina pentru a tine sub control supradoza de zahar si ficatul transforma zaharul in grasime.
  3. Dupa 40 de minute: Cafeina isi face efectul. Pupilele se maresc. Creste tensiunea din cauza ca ficatul elibereaza mult zahar in sange.
  4. Dupa 45 de minute: Creste secretia de dopamina ceea ce stimuleaza starea de fericire.
  5. Dupa 1 ora: Acidul fosforic face corpul sa elimine calciul prin urina datorita accelerarii metabolismului.
  6. Dupa mai mult de 1 ora: Efectul diuretic al sucului apare si se elimina calciu, magneziu si zinc. Acestea sunt componente esentiale ale oaselor! Dupa aceea poti deveni iritat sau obosit.

Lista completa de efecte si ingrediente o puteti gasi aici.

Urmeaza rubrica de Stiati ca:

  • O femeie din Monaco a baut timp de 16 ani Cola in loc de apa si in final a ajuns la spital cu aritmie si stari de lesin, punandu-si grav viata in pericol datorita lipsei drastice de potasiu din corp? Sursa aici.
  • Osteoporoza este o boala care afecteaza 40% dintre femei si 20% dintre barbati, cu varste peste varsta de 50 de ani. Consumul de Cola accelereaza aparitia si mareste efectele acestei boli.
  • O doza de cola pe zi iti mareste sansa de diabet cu pana la 85%? Deasemenea creste si riscul de a face cancer, pietre la rinichi, probleme cardiace. Sursa aici.
  • Benzoatul de sodiu continut de Cola creste riscul aparitiei de ciroza si de Parkinson? Sursa aici.
  • Cola iti distruge dintii in timp prin dizolvarea smaltului dar si datorita pierderii de calciu din organism?
  • Pentru a produce 2 litri de cola se pot consuma pana la 500 de litrii de apa? Sursa aici.

Alte video-uri:

1. Ce se intampla cand torni cola peste un ou fiert:

2. Cat zahar contine o doza de Cola?

3. Pericolul din indulcitorii sintetici: Aspartamul

4. Cum ataca Cola dintii:

5. Cola ajuta la indepartarea ruginii:

Dacă ți-a plăcut articolul, dă-i un share :)