Anul acesta se fac 3 ani de când sunt implicat direct sau indirect în piața de carte din România prin intermediul site-ului de recenzii de cărți și al unui alt proiect prin care ajutam autorii debutanți să-și publice prima carte în 4 săptămâni.

Celui din urmă i-am pus lacăt în mai puțin de 6 luni pentru că implica prea multă muncă și rezultatele financiare erau mult prea mici pentru așteptările mele – nu-i dau numele, dar ideea e că am încercat și testat ca să văd dacă funcționează.

Am discutat cu autori debutanți, autori experimentați, dar și cu șefi de edituri în ultimii 3 ani, iar concluzia mea este că a fi un autor în România poate fi un hobby plăcut, dacă reușești să accepți faptul că sunt șanse infime ca să ajungi să trăiești, chiar și decent, din acest hobby.

Unul dintre cei mai populari autori români este Igor Bergler care a vândut 82.000 de exemplare ale cărții Biblia Pierdută. Bestseller-ul l-a făcut pe Igor Bergler cel mai bine vândut autor român de ficțiune din ultimii 20 de ani, conform wikipedia.

Tot pe Wikipedia mai este prezentat un adevăr: sunt puține cărți românești care depășesc un tiraj de 5000 de exemplare.

Dând încă un search pe Google, găsesc un articol pe zf.ro în care sunt precizate alte cifre care confirmă o realitate despre care sincer mi-e un pic greu să vorbesc:

  • cea mai bine vândută carte din 2012 este una scrisă de principele Radu, vândută în 22.000 de exemplare
  • în același timp, în Franța, țară care are 66 milioane de locuitori în comparație cu România care are vreo 20, înregistrează 1.75 milioane de exemplare pentru bestseller-ul lor.

Putem presupune că este doar o chestiune ce ține de potența financiară a românului versus cea a francezului. Dar nu acesta e subiectul articolului și putem presupune în inocența noastră că românul ar cumpăra mai multe cărți dacă ar avea mai mulți bani.

Ideea e în felul următor:

Poate trăi doar din vânzarea de cărți un autor care vinde în medie chiar și 5000 de cărți pe an?

Răspunsul e clar NU, fără să trebuiască să facem multe calcule matematice.

De ce? Pentru că un autor care semnează cu o editură, poate în cel mai optimist caz obține vreo 15% din drepturile de autor pe acea carte, restul fiind al editurii.

Dacă o carte în medie se vinde cu 25 RON, autorului îi revin 3.75 RON impozabili, pentru fiecare carte vândută. Asta înseamnă că dacă ar scrie o carte care chiar ar fi publicată de o editură bună care să se ocupe de vânzarea cărții și aceasta primește un număr decent de 5000 de vânzări, autorul ar obține astfel vreo 1300 de RON, impozabili și ei.

Nu știu cât procent are Igor Bergler pentru bestseller-ul său care s-a vândut în 82.000 de exemplare într-un an, dar dacă se vinde cu vreo 40 de lei în medie (e ceva mai scumpă) și tot 15% are drepturi de autor, înseamnă că într-un an a făcut vreo 490.000 de lei (impozabili). O grămadă de bani, dar repet, vorbim de cea mai bine vândută carte de 20 de ani încoace.

Adevărul e că marea majoritate a autorilor nici nu se apropie de 5000 de exemplare vândute.

Iar, durata de viață a unei cărți este scurtă. Cât timp se pompează marketing în ea, se vinde, dar la un moment dat ajunge la o saturație și cartea se pierde printre valurile de noi cărți apărute, bestseller-uri internaționale care se bucură de alt gen de promovări (filme, trailere etc.).

Autorului român modest, nu îi rămâne decât amintirea plăcută și gloria evenimentului de lansare a cărții și semnarea celor câteva sute de exemplare pe care le vinde prietenilor și familiei, sau pe ici pe colo, prin librării sau pe internet.

Nu vreau să deziluzionez pe nimeni, ci mai degrabă să fac puțină lumină, pentru că eu însumi am trăit cu iluzia că se poate trăi din vânzarea de cărți în România dacă se aliniază astrele.

Și totuși există speranță în 2017 pentru autorul de carte român!

Speranța vine totuși cu un preț. Trebuie să fii dispus să riști și să înveți lucruri noi, pe care probabil că nu ești dispus să le înveți. Vorbesc aici de marketing și self publishing, două noțiuni rupte din realități paralele pentru unii romanticii idealiști.

Cu toate astea, nu e un sfârșit de lume și nu trebuie să te apuci să faci o nouă facultate. Am mai scris despre cum poți să îți promovezi o carte în era digitală (oferind peste 48 de idei) și autorii care sunt dispuși să asculte pot să își croiască un alt fel de drum, care chiar dacă este mai dificil și mai neumblat, oferă alt fel de răsplate.

Să-ți publici singur cartea și să ți-o promovezi singur înseamnă tot mai multă oportunitate și asta datorită mediilor gratuite de promovare – SOCIAL MEDIA.

Secretul este să îți creezi un nume de autor în piață și o comunitate.

Dacă ai comunitate, ai cui vinde. Dacă ai comunitate, ai aliați în promovare care vor face ”eforturile” de a lăsa recenzii, de a scrie recenzii pe propriile bloguri, de a se poza cu cartea ta după care să distribuie fotografia prietenilor etc.

Cheia este o schimbare de perspectivă și orientarea spre oameni mai mult. Dacă dedici timp creării de conținut pe care să îl distribui, e inevitabil ca în timp să nu construiești în jurul brand-ului tău de autor o comunitate pe care o poți accesa la câteva click-uri.

Asta costă o grămadă de bani! Atenția oamenilor costă bani și pe asta cheltuie editurile bune cel mai mult, dincolo de salarii, costul de producție al cărții și evident obligația de a susține un business care vrea să crească, pentru că în fond editurile există ca să facă bani, nu ca să îți publice ție o carte.

Repet.

Editurile sunt afaceri care publică și vând cărți, nu publică sperând că vor face bani!

Tocmai de asta e greu să accesezi o editură care chiar va face treabă bună și va investi în cartea ta!

Din punctul meu de vedere, lucrurile se schimbă odată cu accesibilitatea și oportunitatea oferită de INTERNET MARKETING!

Imaginează-ți că poți avea o listă de 1000 de oameni care s-au abonat voluntar la tine și care așteaptă mail-uri de la tine ca să le spui când vei lansa noua ta carte. Imaginează-ți că există oameni care îți vor cumpăra cartea, mai ales dacă le spui cât de greu ți-a fost ca să ajungi în punctul de a o lansa, sau cât te-a durut despărțirea de fostul iubit, declanșatorul scrierii cărții tale, etc.

Toate lucrurile astea sunt posibile dacă ești dispus să mergi pe un alt drum, după cum am spus, unul mai neumblat.

Cred că orice autor poate alege self publishing-ul și poate să păstreze 100% din drepturile de autor. Evident, succesul fiecăruia depinde de câțiva factori critici: cât de bună e cartea, cât de mult de dedici promovării, cât ești dispus să înveți, cât ești dispus să devii o figură publică și să pășești în lumea celor care îți citesc cartea, celor care îți dau atât 5 stele, cât și o stea pe goodreads.com.

Probabil că există multe mituri ce trebuie demontate în ceea ce privește self publishing-ul, dar eu aș alege 100% această cale dacă aș scrie o carte.

În final, trag din nou concluzia că e aproape o loterie să trăiești bine ca autor de carte în România, pe modelul clasic, adică fiind publicat de o editură căreia îi cedezi majoritatea drepturilor, dar, cu toate astea, speranță există pentru cei care sunt dispuși să învețe. Iar ca să faci primul pas, îți recomand să citești articolul pe care l-am scris despre cum poți să îți promovezi cartea în Era Digitală.

Mult succes și aștept păreri în comentarii, mai jos.

P.S. Pe Booknation.ro am lansat un serviciu de promovare autori români. Poți vedea serviciile aici, iar pentru că ești cititor al acestui blog, ai un voucher de 20% reducere la oricare pachet. Voucherul este: PROMO20STPN

Dacă ți-a plăcut articolul, dă-i un share :)