În acest articol voi sintetiza informațiile prezentate de Bogdan Comănescu, unul dintre cei mai buni speakeri din mediul business din România, într-un curs de marketing și vânzări disponibil pe Youtube. Informațiile cheie sunt preluate din acest curs dar mi-am rezervat dreptul de a sintetiza și adăuga anumite idei personale/note, în măsura în care am crezut că este nevoie.
- Afacerile bune din ziua de astăzi se fac pe termen lung. Perioadele în care se foloseau doar oportunități pentru a face bani au trecut. Piața din România a început să fie din ce în ce mai matură. Gândiți afacerea pe care vreți să o faceți pe termen lung încă din stadiul de proiect.
- În spatele fiecărei afaceri se va afla mereu un om. Este o obligație să înveți să relaționezi cu oamenii, clienții tăi, fie că o faci prin rețele de socializare sau live. Deasemenea este o obligație să învățăm cât mai multe despre psihologia omului.
- Mereu în afaceri va câștiga unul dintre următorii:
- cel mai rapid
- cel care furnizează cele mai bune produse/servicii
- cel care e cel mai ieftin
- Oamenii cumpără de la cei pe care ajung să îi cunoască. Este foarte important la începutul afacerii să pui accentul pe marketing, vânzări și relaționare.
- Afacerile se fac pentru profit. Marketingul trebuie să aibă o justificare financiară. Marketingul se face pentru a aduce clienți.
- Informarea clienților este permanentă și pe toate canalele. Clienții se vor informa mereu, fie înainte de a-i prezenta produsul fie după, folosind internetul și alte metode. Trebuie să atingem toate canalele de comunicare și informare.
- Targetizează-ți produsele pe grupe de public țintă bine definite. Să luăm ca exemplu 2 firme. Una face ochelari și cealaltă face ochelari pentru chirurgi de vârsta a doua sau pentru șoferi de tir între 20-35 de ani. Mai multă piață va câștiga a 2-a firmă pentru că știe cărei piețe se adresează, pentru că își cunoaște clienții și știe ce are nevoie fiecare segment de piață.
- Viitorul afacerilor este online și mobile. Clienții vor prefera acele produse despre care se pot informa online, cumpăra online, plăti online și pe care le pot primi prin curier (pentru o secundă era să fac greșeala de a spune că a cumpăra online și a plăti online e aceeași chestie, așa că atenție). Se vând de 10.000 de ori mai multe cărți online decât din librării. Deasemenea online se vând și mașini (există mărci de mașini concepute pentru a fi vândute online – emag.ro a vândut de blackfriday 2013 mașini și a fost un real succes).
- Fii lider și nu un simplu manager.
- Viitorul este a acelora care devin foarte buni la a vinde online, specializați în în genul acesta de vânzări spre deosebire de vânzătorii clasici care au contactele în agendă. Online poți atinge o piață infinită și poți creea o conexiune chiar fără să cunoști personal omul căruia îi vei vinde.
Acestea au fost cele 10 lecții. Le poți imprima și folosi mai târziu când vei gândi strategia pentru a crește afacerea ta sau pentru a-ți porni propria afacere.
Poți viziona video-ul de unde am făcut sinteza mai jos.
5