În acest articol voi sintetiza informațiile prezentate de Bogdan Comănescu, unul dintre cei mai buni speakeri din mediul business din România, într-un curs de marketing și vânzări disponibil pe Youtube. Informațiile cheie sunt preluate din acest curs dar mi-am rezervat dreptul de a sintetiza și adăuga anumite idei personale/note, în măsura în care am crezut că este nevoie.

bogdan comănescu business speaker afaceri

Bogdan Comănescu – imagine preluată de pe wall-street.ro

  1. Afacerile bune din ziua de astăzi se fac pe termen lung. Perioadele în care se foloseau doar oportunități pentru a face bani au trecut. Piața din România a început să fie din ce în ce mai matură. Gândiți afacerea pe care vreți să o faceți pe termen lung încă din stadiul de proiect.
  2. În spatele fiecărei afaceri se va afla mereu un om. Este o obligație să înveți să relaționezi cu oamenii, clienții tăi, fie că o faci prin rețele de socializare sau live. Deasemenea este o obligație să învățăm cât mai multe despre psihologia omului.
  3. Mereu în afaceri va câștiga unul dintre următorii:
    • cel mai rapid
    • cel care furnizează cele mai bune produse/servicii
    • cel care e cel mai ieftin
  4. Oamenii cumpără de la cei pe care ajung să îi cunoască. Este foarte important la începutul afacerii să pui accentul pe marketing, vânzări și relaționare.
  5. Afacerile se fac pentru profit. Marketingul trebuie să aibă o justificare financiară. Marketingul se face pentru a aduce clienți.
  6. Informarea clienților este permanentă și pe toate canalele. Clienții se vor informa mereu, fie înainte de a-i prezenta produsul fie după, folosind internetul și alte metode. Trebuie să atingem toate canalele de comunicare și informare.
  7. Targetizează-ți produsele pe grupe de public țintă bine definite. Să luăm ca exemplu 2 firme. Una face ochelari și cealaltă face ochelari pentru chirurgi de vârsta a doua sau pentru șoferi de tir între 20-35 de ani. Mai multă piață va câștiga a 2-a firmă pentru că știe cărei piețe se adresează, pentru că își cunoaște clienții și știe ce are nevoie fiecare segment de piață.
  8. Viitorul afacerilor este online și mobile. Clienții vor prefera acele produse despre care se pot informa online, cumpăra online, plăti online și pe care le pot primi prin curier (pentru o secundă era să fac greșeala de a spune că a cumpăra online și a plăti online e aceeași chestie, așa că atenție). Se vând de 10.000 de ori mai multe cărți online decât din librării. Deasemenea online se vând și mașini (există mărci de mașini concepute pentru a fi vândute online – emag.ro a vândut de blackfriday 2013 mașini și a fost un real succes).
  9. Fii lider și nu un simplu manager.
  10. Viitorul este a acelora care devin foarte buni la a vinde online, specializați în în genul acesta de vânzări spre deosebire de vânzătorii clasici care au contactele în agendă. Online poți atinge o piață infinită și poți creea o conexiune chiar fără să cunoști personal omul căruia îi vei vinde.

Acestea au fost cele 10 lecții. Le poți imprima și folosi mai târziu când vei gândi strategia pentru a crește afacerea ta sau pentru a-ți porni propria afacere.

Poți viziona video-ul de unde am făcut sinteza mai jos.

Dacă ți-a plăcut articolul, dă-i un share :)