Afacerea cănilor personalizate mă intrigă de cel puțin un an din 4 motive atractive:
- cănile sunt un produs simplu
- poți cumpăra sau închiria designe-uri foarte simplu
- poți porni afacerea pentru mai puțin de €1000
- limita stă doar în imaginația marketerului și creativitatea designer-ului
Resursele necesare pentru o afacere cu căni personalizate:
- Cană de sublimare – o cană albă costă în jur de 5 lei TVA inclus, dar există zeci de modele în funcție de volum, culori, model toartă, termosensibilă (care schimbă culoarea la căldură)
- Cutii pentru căni – e cutia în care vei expedia cana. Cea mai banală, albă, nepersonalizată, costă în jur de 1 leu bucata. Dacă vrei să o personalizezi te costă de la 1 leu în sus și o firmă cu care am vorbit, cere o comandă minimă de 4000 de bucăți.
- Bandă adezivă termorezistentă – costă vreo 14 lei bucata. Ai nevoie de ea pentru că nu poți folosi în presa termică bandă adezivă clasică. Are scopul de a ține lipită hârtia de sublimare cât timp cana stă în presă.
- Hârtie sublimare – un top de 100 coli A4 costă în jur de 50-60 lei. Pe ea se imprimă modelul propriu-zis care se lipește pe cana. Dacă ești econom, o coală se poate folosi la printul a 3 căni, deci 100 coli ar ajunge la 300 de căni.
- Imprimantă sublimare – folosită la printul design-urilor ce se vor lipi pe căni. Costă în jur de 750 RON + TVA
- Presa termică pentru căni – încălzește cana la 400 de grade Celsius și permite ca vaporii de cerneală de pe hârtie să se impregneze în ceramica cănii. Costă în jur de 850 RON + TVA. Vine cu ”ceva” cerneală, dar și asta trebuie discutat.
- Cerneală sublimare – e nevoie de 4/6 culori diferite care trebuiesc cumpărate. Prețul e per 100ml și costă de la 23 RON la 59 RON.
Cam astea sunt resursele ce țin de cana propriu-zisă.
Cât timp durează să printezi o cană personalizată?
Depinde evident de modelul cănii, de modul tău de lucru, de modelul afacerii, nivelul de automatizare etc. – dacă trebuie să cheltuiești timp în Photoshop ca să pregătești fiecare design, evident că o să fie mai greu. Pentru a imprima cana nu durează decât câteva minute în funcție de presă/imprimantă/cană.
Dar, dacă nu stabilești clar ce fel de imagini/design-uri trebuie să îți trimită clientul și nu stabilești algoritmi de validare la nivel de site, poți pierde și mai mult timp în back & forth pe mail.
Există site-uri care îți permit să vizualizezi modelul design-ului într-un format 3D, direct pe cană, înainte să pui comanda. Cu siguranță asta ajută enorm, dar și presupune niște costuri mai mari de programare – iar dacă vrei să rămâi sub €1000, e o provocare.
Și așa ajungem la una dintre cele mai importante resurse: site-ul.
Site-ul afacerii tale de căni personalizate
Varianta la care m-am gândit eu presupune costuri sub €100, folosind Prestashop, celebra platformă gratuită de eCommerce, un domeniu de site care costă de la 50 lei (domenii non-RO) și 240 lei, domeniu .RO. Un hosting pentru a ține toate astea poți găsi chiar și pentru 50 RON / 6 luni.
Dacă nu cunoști nimic ce ține de instalarea site-ului (intuitivă de altfel – poți chiar cere ajutorul celor de la hosting), atunci trebuie să scoți ceva bani din buzunar pentru un programator, dar n-o să intru în acest detaliu.
Logo-ul și imaginea companiei
Dacă ai ales domeniul, trebuie să îți faci și logo. Aici ieși ieftin din nou – poți cumpăra de pe Fiverr.com un logo unic sub 50 de lei, în funcție de necesitățile tale (recomand să cumperi varianta vectorială a logo-ului) – mai ales dacă vrei să îți faci o cutie personalizată sau ulterior afișe/bannere etc.
Câți bani poți câștiga dintr-o afacere cu căni personalizate?
Ok. Așteptai asta. Recunosc că și eu am pornit de la cât poți câștiga, înainte să studiez resursele necesare și cât timp trebuie să bagi în afacere.
Prețurile încep de la 18 lei online, pentru personalizarea unei căni albe (cea mai banală) până la 30 RON+ în funcție de nșpe factori.
Hai să alegem un preț comercial: 29 RON / cană.
Cât te costă să produci o cană personalizată?
O să fac niște estimări, conform datelor pe care le avem în articol. Ar veni așa: 5 lei cana + 1 leu cutia + aprox. 1 leu tot ce ține de imprimare (hârtie, culori, bandă).
Asta înseamnă că pentru a produce o cană personalizată, costul de producție este 7 RON.
💰 29 RON – 7 RON cost producție = 22 RON profit brut.
💰 22 RON profit brut – 32% Taxe (pentru un PFA) = 14.96 RON profit net
💰 Deci câștigi vreo 15 ron pe cană, dacă o vinzi cu 29 RON.
Treaba se complică când vine vorba de MARKETING
Varianta Gratuită e Social Media Marketing cu o pagină de Facebook și Instagram pe care să postezi modelele de căni, pagini în care investești ore zilnic și în care organizezi concursuri constant ca să atragi fani și cumpărători.
Dacă e să plătești reclame, atunci vorbim de cost de achiziție per client, care mi-e imposibil să îl calculez – nu am nici date, nici experiență în domeniu.
Totuși să presupunem că ajungi să vinzi 100 de căni pe lună, în primele 3 luni. Un target mediocru, zic eu.
Asta înseamnă că vinzi cu o medie de 3 căni/zi adică ai un profit net de 3 x 15 RON/zi, adică câștigi 45 RON/zi.
Într-o lună, ajungi la 1350 RON și îți amortizezi investiția în 4-5 luni, dacă te menții tot așa.
Dacă stabilești buget de advertising și te decizi să reinvestești vreo 20% din profituri ca să atragi noi clienți, și evident, investești continuu în site și designe-uri, cred că e posibil să ajungi la 10 căni pe zi, 300 de căni pe lună, adică să ajungi pe la €1000/lună, profit net (din care reinvesteși în site/marketing/designe-uri).
Varianta la care m-am gândit eu pentru a obține modele de print-uri pentru serii de căni (nu doar căni personalizate pentru client), este aceea de licențiere modele de la designeri. Fac contracte cu diverși artiști grafici și le dau 5% din fiecare vânzare generată de design-ul lor. Astfel, nu trebuie nici să plătesc salarii la designeri, nici să cumpăr modele de design-uri care ”nu trec” (deși poți testa un design foarte ușor – întrebând audiența, văzând cum reacționează la unele modele).
Practic, un designer primește 5% din 29 RON, adică 1.45 RON. Poate că te gândești, cine ar fi de acord cu așa ceva – să lucreze la un design de cană ore sau zile și să primească doar atât.
Aici vorbim de venituri pasive. Dacă un model de cană se vinde în 1000 de exemplare într-un an, designerul încasează 1450 RON fără să mai facă nimic. A muncit o dată și apoi încasează bani pe pilot automat.
Dar dacă are 5 modele care se vând la fel de bine? Dar 10? Evident, totul ține de cât de bun e designer-ul, de cât de bun e marketing-ul și altele.
Afacerea de printing căni e una simplă ca și model, iar investiția inițială nu e mare. Totuși, ca să o faci cu adevărat profitabilă și să câștigi €1000 – €2000 pe lună, trebuie destul de multă muncă.
💰 Pentru €1000/lună, trebuie să vinzi 300 de căni/lună, deci 10 căni/zi.
💰 Pentru €2000/lună, trebuie să vinzi 600 de căni/lună, deci 20 căni/zi.
Dacă e să cheltuiești doar 15 minute ca să procesezi o comandă, de la primirea comenzii, pregătire design, imprimare, facturare, ai nevoie de 2.5 ore pe zi pentru doar 10 comenzi/zi și €1000/lună.
Poate părea atractiv – însă am mari semne de întrebare legat de cele 15 minute. În fine, sunt sigur că marea majoritate a oamenilor ”s-ar căsători” cu această idee de afacere chiar și dacă ar lucra 8-10 ore pe zi pentru €1000, ținând cont de riscuri, muncă în producție, gestiune – și vezi că nu am socotit weekend-urile – un defect sau o calitate profesională la mine, pentru că eu nu am weekend-uri.
Ah… era să uit. Dacă nu ai un contabil, te mai costă și el vreo 99 RON/lună (atât plătesc eu), atâta timp cât nu ai angajați.
Anyways, toate datele din acest articol au caracter informativ și sunt estimările mele – poate tu ai o părere diferită și chiar experiență în domeniu (caz în care te invit să lași un comentariu mai jos).
LATER EDIT
Sorin mi-a atras atenția într-un comentariu că am uitat să scriu despre subiectul transport/livrarea cănilor la clienți. Într-adevăr, transportul e factorul care ridică considerabil prețul produsului.
Folosind tool-ul de estimare cost transport Fan Courier, costul pentru orașele în aria de acoperire (fără adaos de km) mi-a ieșit în jur de 28 RON (TVA inclus). Asta înseamnă că aproape că se dublează prețul pentru client, ajungând la 57 RON – foarte mult pentru o cană, chit că e personalizată.
Am discutat cu Fan Courier și le-am cerut să îmi facă o ofertă de preț pentru livrarea a minim 100 de colete pe lună, prin contract, inclusiv cont colector (virarea banilor în cont în 24h de la încasarea banilor).
Oferta pe care mi-au făcut-o este 11.6 RON + TVA (20%), deci am ajunge la 13.92 RON cu TVA inclus per cană livrată.
Astfel, m-am gândit la varianta în care Transportul ar fi Gratuit pentru client. Asta înseamnă să înregistrezi transportul ca o cheltuială și să ajungi la 7 RON (producție cană) + 14 RON (transport) = 21 RON.
Profitul brut ar deveni 8 RON și net-ul ar fi 5.44 RON. Nu e deloc atractiv, știu. În fine, nu e capăt de lume, în sensul că poți jongla la prețul cănii dacă te încumeți să oferi transport gratuit pentru cană. Cred că o cană personalizată cu transport inclus la 35 RON e încă atractivă! În plus, se pot creea oferte de genul Miss-Mister sau 1+1/2 etc., ca să se crească valoarea medie a comenzii și astfel câștigi mai mult.
Opinie de final #2 legat de afacerile cu căni personalizate
La urma urmei e vorba de marketing și o poveste bună spusă clienților – piașa e inundată de servicii de printing căni și căni personalizate – sunt sute de firme în România care fac asta. Nu vrei să te bați cu ele așa că trebuie să fii creativ și să lucrezi la concept – să mergi nișat – să identifici un segment al populației, care poate are o pasiune comună și să faci căni specifice acelei piețe, nu să faci un site geralist cu ”Căni Steaua București, Căni pentru îndrăgostiți, Căni cu poza bebelui etc.”. Cred că merită încercat, dar identificând un segment de piață suficient de mare și neexploatat ca nișă – ar fi o șansă astfel.
Iti urmaresc articolele, big like… Problema in aceasta afacere online consider ca este urmatoarea: costul transportului.. in articol nu s-a pus aceasta problema… Acest cost , care ridica cu 50% costul unei cani (cana 29 ron, curier aprox 12-15 ron), poate reduce considerabil cifra canilor vandute avansata in articol…
Salut Sorin! Merci că mă urmărești și mă bucur că îți plac articolele! Ai dreptate. Cu toate că mi-am notat să nu uit să vorbesc despre transport, am uitat. O să fac un update pentru că am discutat cu Fancourier și despre aspectul ăsta. Mă bucur că ești pe fază și gândești așa!
35 de roni pret atractiv pentru o cana?
Eu as ramane surprinsa daca ai vinde si cu 29 cana simpla personalizata cu poza sau mesaj, in contextul in care pretul pietei e cam 20 (cel mai des am vazut cu 19.99), dar stiu ca vazusem un anunt pe facebook la cineva care facea si cu 15…
Read again! 35 RON cu transport inclus. Și da, când ești disperat și n-ai marketing faci și cu 15. Evident, articolul meu nu se adresează celor care ar cumpăra căni cu 15 RON.
Da, am citit. Tot nu e the best thing on the market. Şi legat de „cei ce cumpără cu 15 lei”..
Eu zic că o persoană care cumpără inteligent găseste cel mai bun report calitate-preț, nu se aruncă pe ce e mai scump.
Acum că ai citit mai trebuie să și pui mâna să faci și research ca să vezi prețurile – poate găsești o ofertă mai bună.
Articolul chiar e foarte bine pus la punct (felicitari), insa cred ca pe international (de exemplu Anglia) ar merge mult mai bine. Bine, aici deja discutam despre altceva, piata, preturi, marketing si multe altele insa daca esti dispus sa muncesti cu siguranta vei avea mare succes cu o astfel de afacere.
Interesant. Imi place articolul dvs. Pretul canilor , la magazinele de specialitate a ajuns la 29-35, chiar si 40, depinde de model sau daca este cu poza. Va multumesc pt informatii
Buna,as dori sa îmi deschid și eu o afacere cu căni personalizate dar nu știu cum să procedez cu imprimanta,presa termica,nu știu unde să mă duc să îmi arate.
Buna. Aveti nevoie de o presa termica pentru cani, exista destule site-uri care comercializeaza. Costul este in jur de 600-700 lei tva inclus. Daca ma intrebati pe mine, acum as recomanda un efort financiar suplimentar pentru achizitia unei prese multifunctionale cu care se poate personaliza si alte obiecte pe langa cani, inclusi tricouri, o sa vedeti mai tarziu ca doar personalizarea de cani nu este suficenta. Mai aveti nevoie de o imprimanta cu ciss continuu obligatoriu si cerneala speciala de sublimare, atentie nu merge cu orice cerneala. La fel si hartia folosita este speciala (detaliile astea si preturile apar si in articolul de mai sus). Pe langa asta trebuie un PC/laptop si un program de editare grafica si desigur un loc unde sa vindeti, fie mediul online fie offline (targuri, piete, magazin fizic).
Salut.E a doua oara cand incep in domeniul asta si cred ca stiu ce spun.O presa pt cani costa in jur de 7-800 ron (aici vorbim de o presa low cost,nimic profi) ,o imprimanta cu care sa faci treaba nu costa nicidecum 700 ron.Gandeste-te la una cu 6 culori, adica de la 1200 in sus (pe aia ieftina dai banii degeaba si iti vei da seama de asta cand vei vedea culorile imprimate,crede-ma ca stiu…),100ml culoare sublimare buna ,sub 50 ron nu sunt, un top hartie cam 50 ron, un soft te descurci cum poti(photoshop,coreldraw..eu cu asta lucrez),un calculator bun si spor la treaba.Pretul la cani nu te gandi ca este 29 ron cum spune autorul,daca poti vinde cu 20 ron pt inceput sa zici mersi,ca tu n-ai marketingul firmelor consacrate sa vinzi cu 25 sau mai mult,asa ca o sa ramai dupa taxe si cheltuieli cam cu 6-7 lei la bucata.Acum calculeaza cat trebuie sa vinzi sa-ti permiti un salariu decent….si n-am socotit chirie,site,contabil etc…
Salut, Mihai! Dacă ai început a 2-a oară înseamnă că ceva merge, nu? 🙂
Mulțumesc Adrian pentru articol si pentru carte. Mult succes in continuare!
Interesant articolul si cred ca ai convins pe foarte multi sa inceapa o asemenea afacere dupa ce l-au citit. Dar ideea este ca nu tot ce zboara se mananca. Detin un magazin online de cadouri personalizate si am introdus si aceasta ramura a canilor personalizate, poate nu mai au ele cautare atat de mare dar la fel ca cel care a comentat mai sus am cautat sa ofer clientilor o calitate ridicata fata de 80% din restul pietei sau din cei care vand rapid pe bani putini si la calitate mica in piata la obor sau mall.
1. Fara marketing pur si simplu nu vinzi, poti sa ai cel mai mare site posibil, daca nu este optimizat si nu iti intra clienti organic fara sa mai platesti ca sa apari in primele cautari poti sa iti iei gandul. (bugetul de marketing trebuie sa fie de cel putin 500-1000 ron pe luna pentru inceput)
2. Ar fi frumos sa poti sa faci un site atat de simplu si repede precum ai descris tu aici, in sensul ca trantesti site-ul si hai cu vanzarile. Atunci cand te lovesti de probleme de incarcare, grafica, asezare in pagina, design responsive etc. Astea trebuie imbunatatite in continuu si daca nu le faci tu, ca sa platesti pe cineva pretul este destul de ridicat si sarim mult peste bugetul de 1000 EUR alocat.
3. Transportul, pe care am vazut ca l-ai dezbatut ulterior intr-un later edit. In ce an i-ai sunat tu pe cei de la fan courier sa le spui de contract? Ai vreo cunostinta pe acolo probabil…La inceput de drum nu iti ofera nimeni pretul acela la transport, pe langa acest lucru cele mai multe persoane care comanda sunt din mediul rural si kilometrii exteriori sunt mai tot timpul, ajungi si la 120 ron pe transport in cazuri exceptionale (atunci evident ca refuzi comanda sau trimiti prin posta romana informand clientul inainte). Evident mai sunt si alte firme de curierat cu care poti negocia dar sa nu te astepti la foarte multe comenzi la inceput ca sa iti poata oferi un pret atat de rezonabil, in 2019. In prezent eu la fiecare comanda mai dau de la mine 6 ron pentru transport pe care ii scad din pretul produsului ca sa mentin o taxa de transport fixa de 16 lei pe site.
4. Concurenta face ca o cana sa se vanda incepand de la 25 ron cana alba la pret intreg si 20 de lei la pret redus sau cand sunt oferte, mai jos chiar nu iti permiti sa lasi decat daca vrei sa iti faci cunoscut brandul si sa zici ca banii de marketing se duc pe clienti noi in speranta ca acestia vor reveni sa cumpere si altceva. (nu vorbim de cei de pe olx care vand cu 15 lei fara niciun fel de firma, contract, factura, garantie, etc.)
5. De multe ori se intampla ca cineva sa cumpere o singura cana la 20 sau 25 de lei, sa zicem 25 de lei. 25 pretul canii minus 6 lei dati pentru transport minus 7 lei pretul produsului (aici am inclus cana, design-ul facut sau cumparat, cutia de ambalare a canii, cutia de trimis pachetul, ambalajul de bule pentru a proteja cana). Ajungem la un profit de 12 lei pana acum pe colet trimis.
Din acesti 12 lei cate cani sa vinzi ca sa iesi pe profit avand urmatoarele cheltuieli lunare:
– 5 lei comision de incasare sau trimitere din partea bancii (adica 5 lei la fiecare ramburs primit) sau 140 ron /luna
– contract cu banca dupa primul an obligatoriu de minim 21 ron / luna pentru SRL
– contabil daca ai SRL care se plateste lunar sau trimestrial si porneste de la 200 ron/luna
– mentinerea site-ului pe un server cat de cat decent minim 100 ron / luna
– buget marketing 1000 ron / luna (asta daca vrei sa si vinzi ceva si iti faci tu campania de marketing). Daca mai platesti la altcineva sa iti faca campania deja sari peste acest buget.
Ulterior pentru imbunatatire poti face campanii de optimizare a site-ului pe termen lung care costa si astea.
Ia spune-mi, ti se mai pare o afacere atat de usoara ? Crezi ca poti iesi la suprafata pe profit sau sa zic macar sa se amortizeze investitia ? Ce sugestii ai ?
Te invit pe https://3dgifts.ro care este unul din primele site-uri online ce a pus la dispozitia publicului larg posibilitatea de achizitionare a cadourilor personalizate folosind tehnologia imprimarii 3D si neavand prea multe produse disponibile imprimate 3D (din cauza ca nu am vrut sa incalcam drepturile de autor) am decis sa adaug si aceasta ramura a canilor si a altor cadouri personalizate chiar daca concurenta este mare pe acest sector.
Astept sugestii sau pareri.
As dori sa încep și eu o afacere de genul și am găsit acest link de început , am o imprimanta cumpărată luna trecută Hp tank 515
Este nevoie de o alta imprimanta pentru sublimare și de cerneala ? O alta cerneala ?
Cerneala de sublimare este altfel. Nu o poți băga în imprimanta ta normală. Există unii distribuitori de servicii de sublimare care îți vând imprimante cu rezervor în care bagă cerneală de sublimare. Am folosit și eu așa ceva și s-a înfundat foarte repede, în câteva luni. La început doar câteva duze ceea ce a dus la apariția de linii și la imposibilitatea de a printa orice calitativ. Dacă ești hotărâtă să faci o afacere și nu doar un hobby, mai bine investești într-o imprimantă dedicată cu gel, specială pentru sublimare, chiar dacă costă mai mult. Compromisurile te costă timp, bani și NERVI pe termen lung!