O idee de afacere FOARTE bună pentru anul 2017 este aceea de Social Media Management și Consultanță în Social Media.
Alături de ideea de afacere cu căni personalizate, e o idee pe care am rumegat-o și întors-o pe toate părțile luni de zile, încercând să pun cap la cap strategii și scheme de profitabilitate – mai ales că am avut clienți din sectorul ăsta în ultimii 2 ani.
Ce înseamnă să fii Social Media Manager?
Înseamnă să te ocupi de ce înseamnă Social Media pentru un client – mai exact de:
- reseach pentru crearea de conținut – dacă ai un client care are un restaurant vegan, și tu nu ai nicio treabă cu nișa asta, cu siguranță va trebui să te afunzi câteva zile în bloguri, forumuri și site-uri ale competiției clientului tău ca să înțelegi ce și cum se face
- creare conținut de calitate și RELEVANT în toate formatele – nu mai este necesar să întreții doar un cont de Facebook – mai ales dacă ai un client din străinătate, unde toate rețelele mari sunt populare (US în mod special). Trebuie să știi regulile Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Slideshare, Linkedin, Youtube și altele. Vorbim aici de articole originale, imagini interesante, chiar citate, tips & tricks din industrie, prezentări powerpoint, video-uri de educare a pieței etc., practic conțitut care să hrănească monstrul Social Media pe toate gurile sale. Aici contează mult strategia de lucru, felul în care iei o informație și ești capabil să o transformi în mesaj de comunicare eficient pentru fiecare canal în parte. E foarte important să înveți și tool-uri ca Postplanner, Buzzsumo și chiar Hootsuite, mai ales că vei avea nevoie la punctul următor.
- programarea conținutului pe toate canalele – în funcție de specificurile fiecăreia. E esențial să folosești aici tool-uri pentru programarea conținutului și postare automată – atât pentru organizare, cât și pentru eficientizare. Dacă ai 10 clienți e imperativ să ai totul separat și organizat, începând din mintea ta și terminând cu dashboard-ul Hootsuite, care îți permite să programezi postări în avans. Evident, nu tot conținutul se poate programa, dar marea majoritate da, în funcție și de client.
- integrarea conținutului furnizat de client – fie că ești responsabil tu de conținut sau primești conținut și de la client (sau echipa lui) trebuie să integrezi totul eficient și cel mai important să existe un ”plan editorial” deschis, disponibil tuturor celor responsabilit de social media. Trebuie să ai o vedere exactă a ceea ce se postează pe ore și zile, ca să știi cum să modifici atunci când trebuie să adaugi ceva sau să scoți ceva.
- evaluarea activității tale – unele lucruri vor funcționa, iar altele nu. Trebuie să vezi ce creează tracțiune în social media – ce anume aduce cei mai mulți fani/like-uri/share-uri/subscribe-uri/click-uri etc., pentru că astea sunt monedele de schimb. Trebuie să știi să renunți la o campanie la care ai muncit 2 luni dacă e nevoie. Și, mai ales, trebuie să fii dispus să testezi o campanie și să muncești la îmbunătățirea ei 1-2 luni, până să tragi o concluzie. Am făcut asta în proiecte personale și crede-mă nu a fost ușor, mai ales dacă ajungi să te atașezi de anumite procese.
- CPC și reclame plătite – pe scurt, dacă vrei să treci la next level (cu toate că sunt mulți care nu fac treaba asta), trebuie să înveți și cum funcționează reclamele plătite – și aici nu mai e așa de distractiv, pentru că experimentele în cel mai rău caz nu se vor solda cu un unlike sau 10, ci chiar și cu pierderea de bani – dacă nu știi cu ce se mănâncă Facebook Ads, Instagram Ads etc.
- managementul comunității – nu doar a paginilor și profilelor de social media. Trebuie să răspunzi la mesaje, să conversezi cu cei care comentează pe pagină, să gestionezi situații conflictuale (dacă intri la Elefant sau Emag pe pagină și citești conversațiile, vei înțelege despre ce e vorba) – mai ales că dacă ai un client mare, unii pot cere asistență direct în comentarii, ignorând mesageria sau serviciul de ticketing.
Practic, ca Social Media Manager ești responsabil de creșterea prezenței social media a clientului tău.
E multă muncă la mijloc și un proces continuu de învățare, dar e un proces mai mult decât esențial pentru oricine dorește o afacere în secolul 21 – așa că toate serile petrecute pe forumuri și bloguri de specialitate sunt, de fapt, niște investiții pe termen lung.
Unde găsești clienți pentru a presta servicii de Social Media Manager?
- site-uri de freelancing – upwork, fiverr, peopleperhour – asta așa, în primă instanță
- forumuri, postând anunțuri
- direct pe Facebook, întrebând, de ce nu, admini de pagini dacă nu au nevoie de autor
- trimițând mail-uri site-urilor care o prezență slabă pe social media, explicând clar ce poți oferi
- creând un site de prezentare (ceea ce e oricum esențial pentru creștere) – unde prezinți pachetele de servicii și publici testimoniale – site care mai apoi îl promovezi prin reclame proprietarilor de afaceri din nișa/nișele tale preferate.
Cât se poate câștiga ca Social Media Manager?
Nu vreau să dau cifre pompoase dintr-un simplu motiv – chiar dacă aș putea da niște cifre cu 4 sau 5 zerouri, bazate pe estimări făcute e alții – și tocmai acesta e motivul – nu e experiența mea proprie.
Cu toate astea am de-a face, într-unul dintre proiectele mele, cu oameni care lucrează în industrie și, ca idee, imaginează-ți că un freelancer ce prestează servicii de social media management, ia $99 / lună de la un singur client.
Și aceasta e o cifră mică pentru că se adresează proprietarilor de afaceri mici – care vor să crească la următorul nivel și au nevoie să delege partea de Social Media pentru că îi incomodează.
Niște estimări și oferte de servicii
- Postare pe Facebook, Instagram, Twitter – 2 postări programate pe zi (60 pe lună)
- Două articole redactate pe săptămână
- Un infografic pe lună
- Un Slideshare pe lună
- Comunicare și suport clienți pe toate canalele 24/7
Total de plată client: $99 / lună
Toate astea te-ar putea costa în medie să zicem o oră pe zi pentru un client, mai ales când prinzi experiență!
Dacă ai 10 astfel de clienți, ai deja aproape $1000 pe lună.
Dacă înveți să delegi redactarea de articole și partea de design, salvezi și mai mult timp și timpul de lucru se reduce. Și repet – $99 e un preț mic pe care un proprietar de afacere e dispus să-l plătească pentru a delega tot ce înseamnă Social Media pentru afacerea lui.
În concluzie, dacă îți place Social Media și ești dispus să înțelegi și partea de business, nu doar cea de entertainment, poți să ai un venit bun și chiar să faci o mulțime de bani, asta dacă te dedici câțiva ani și continui să aplici și să înveți din greșelile făcute.
Să îți fie cu folos.
P.S. E primul articol după 3 luni – poți să mă cerți sau să mă încurajezi printr-un comentariu ca să scriu mai des. Mi-ar prinde bine și probabil și celor care caută informațiile pe care le dau mai departe.
P.P.S. Dacă ești curios și de alte idei de afaceri, le poți vedea pe toate aici.
5
4.5
0.5
Suma pe care o menționezi are sens dacă treci în loc de lună, săptămână. 450 de ron sunt prea putini bani pentru managerierea serioasă a unui cont de Fb, fie el și mic, mai ales la câte taskuri ai inclus tu. #NuStricaPiata 😀
Da, așa este. Am pus un super minim, ca să dea curaj celor care sunt la început și nu oferă servicii chiar de calitatea unui digital agency. În alte condiții, doar crearea de content vizual (imagini), postat pe 3-4 rețele, poate fi tarifat cu $99 / săptămână (cunosc cazuri).